Modefotografie

Modefotografie ziet natuurlijk iedereen wel in tijdschriften en op de reclamezuilen. Het gaat hierbij om foto’s die de nieuwe mode van het moment tonen. Niet alleen het model en de mode zijn belangrijk maar een merk of tijdschrift probeert ook met de foto de juiste sfeer uit te stralen.

Modefotografie is eigenlijk begonnen in de twintigste eeuw. In de tijdschriften zie je steeds vaker modefoto’s verschijnen. Vooral door de overname van de Vogue door Condé Nast in 1909 maken de technische mogelijkheden een vogelvlucht. Hierdoor werd de modefotografie steeds belangrijker. De fotograaf Adolf de Meyer begint met het fotograferen van modellen in een natuurlijke omgeving en een natuurlijke pose. In die tijd was dat erg vernieuwend. In de jaren twintig en dertig werd modefotografie echt als kunstvorm gezien.

Modefotografie is ook erg gevoelig voor het doel van de foto, zo zal een foto van shapewear veel meer om het product gaan dan een foto van een mooie losvallende jurk. Hier wil je dan natuurlijk beweging in zien zodat de hele jurk zichtbaar is en deze extra opvalt. De menier van fotograferen is dus echt afhankelijk van het product en daarnaast ook van de plaatsing. Een foto in een webshop moet goed weergeven hoe het producten er uit ziet terwijl je in een modeblaadje ook een mooie sfeer wilt hebben.

Leave a Comment